Jätekukko on alueensa kuntien omistama palveluyhtiö, joka tuottaa kaikki kiinteistöjen päivittäiseen jätehuoltoon liittyvät palvelut.
Jätekukolle on kertynyt jo useamman vuoden käyttökokemus ZeroWaste Siirtoasiakirjasta. Toiminnassaan yhtiö käyttää ZeroWastea sisään tulevien siirtoasiakirjojen hallintaan jätekeskuksella. Lisäksi reklamaatiolaajennus on käytössä jätejakeiden luokitteluun ja epäpuhtauksien dokumentointiin. Haastattelimme Kuopion jätekeskuksen vaakaoperaattoria Hanna Koposta ja kyselimme rehellisiä mielipiteitä ZeroWasten käytöstä.
Miten olette käyttäneet ZeroWaste Siirtoasiakirjaa jätekeskuksen alueella?
Otamme Kuopion jätekeskuksen alueella useaan käsittelylaitokseen ja purkupaikkaan mm. Gasumille ja Encorelle sekä tietysti Jätekukolle ZeroWaste Siirtoasiakirjalla jakeita vastaan. ZeroWaste Siirtoasiakirjan tunnuksia on jaettu siten, että jokainen jätekeskukselle ajava kuljetusliike voi käyttää ZeroWastea omiin ajoihinsa, alueen purkupaikasta riippumatta. Alueen toimijat käyttävät kentällä omia sovelluksiaan jolloin mm. sovelluksella tehtävät etäallekirjoitukset ja materiaalien uudelleen luokitukset saapuvat myös jokaisen toimijan omaan näkymään. Kuljetusliikkeet luonnollisesti saavat omat siirtoasiakirjansa myös järjestelmästä ja sähköpostista.
Miten ZeroWaste on auttanut, kun verrataan aikaisempaan paperisten siirtoasiakirjojen käyttöön?
ZeroWaste nopeuttaa vaakatyöskentelyä, kun tulevat kuormat näkyvät jo valmiiksi. Vaa’alla pystymme kirjaamaan kuorman heti oikein oikealle käsittelylaitokselle. Lisäksi kuljettajien kanssa työskentely nopeutuu, kun kuorman tiedot ovat valmiina. Siirtoasiakirjojen kuittaaminen onnistuu vaivattomasti kuormantarkastuksen yhteydessä oikeassa käsittelylaitoksessa. Ennen paperiset siirtoasiakirjat piti skannata, enää ei tarvitse. Lisäksi paperisia siirtoasiakirjoja oli kuljetusliikkeillä hukassa, jolloin he joutuivat pyytelemään niitä meiltä.
Nyt ZeroWasten myötä kaikki pysyy kuljettajilla ja kuljetusliikkeillä tallessa ja on helppo myös esittää viranomaisille. ZeroWasten myötä siirtoasiakirja-käytännön suhteen on huomattavasti vähemmän epäselvyyksiä, kun kuljettajien on tiedettävä jo lavan kyytiin ottaessaan, ketä laskutetaan. Joten enää ei tule hätäisesti täytettyjä ”en tiedä kenelle lasku”-siirtoasiakirjoja.
Onko ZeroWasten käyttö helppoa vai vaikeaa kuljetusliikkeen ja laitoksen näkökulmasta?
Kuljetusliikkeet ovat kiitelleet ZeroWasten helppoutta, nopeutta ja käytettävyyttä. Kuljettajat useimmiten myös itse pyytävät kuljetusliikkeille tunnuksia, jotta saisivat käyttöönsä helpomman tavan toimia – jää papereista huolehtiminen pois ja siirtoasiakirjat ovat tallessa ja näkyvät reaaliaikaisesti myös meillä jätekeskuksella.
Teillä on käytössä myös materiaalien uudelleenluokituksen laajennus, minkälaisia hyötyjä se on tuonut teille?
Reklamaatioiden tekeminen ja käsittely on saatu kuormantarkastuksen yhteyteen. Kuormantarkastaja näkee sovelluksesta suoraan kuorman tiedot ja saa tehtyä uudelleenluokittelun tai reklamaation kuorman kuvien kanssa ennen kuin auto punnitaan tyhjänä. Kuljettaja saa tiedon mukaansa heti ja toimistosovelluksesta näkee myös kuvien kera mistä syystä reklamaatio/uudelleenluokittelu on tehty. Käsittelylaitoksen näkökulmasta laskutuksen henkilöt pääsevät nyt myös helpommalla, kun on selkeästi dokumentoitu kuormien epäkohdat uudelleenluokituksen myötä ja tieto menee reaaliaikaisesti kuljettajan tuotua kuorman. Kuljettaja pystyy itse muuttamaan tietoja, jos niissä on epäselvyyttä vaa’alle saavuttaessa.
Onko kuljetusliikkeiltä kantautunut kommentteja ZeroWastesta?
”ZeroWaste on helpottanut laskutusta, koska siirtoasiakirjat punnitustositteineen menevät suoraan oikeille henkilöille. Enää ei tarvitse toimistopäivää käyttää paperien skannaukseen vaan kaikki sujuu sähköisesti. Myös kaikki kuskit ovat oppineet nopeasti käyttämään tätä. Emme käytä paperiversioita enää ollenkaan. Uudelleenluokitusten myötä myös kuormien tietojen perään kyseleminen on vähentynyt, kun kuvat ovat liitteenä mistä syystä kuorman tuote on muuttunut.” SaVoTrans Oy, toimitusjohtaja Jari Voutilainen.
”ZeroWasten myötä siirtoasiakirjat pysyvät tallessa myös sähköpostissa, josta ne on helppo löytää.” Nosturikuljetukset Ari Hakokivi Oy, kuljettaja Tommi Karvonen.
”Joillakin kuljetusliikkeillä/kuljettajilla ollut alkuun aika vastustava asenne, mutta kun ovat ottaneet ZW käyttöön, eivät enää haluaisikaan palata paperiversioiden täyttöön ja käyttöön.” Laitoksen henkilökunta kommentoi.
”On ollut hieno huomata, kuinka iso kunnallinen jätehuoltoyhtiö on jo useampi vuosi sitten ollut edelläkävijöiden joukossa ja ottaneet käyttöönsä digitaalisia mobiiliratkaisuja siirtoasiakirjoissa. Olemme iloisia kuullessamme kuinka eri osapuolet olleet tyytyväisiä sovelluksen käyttökokemukseen. Monet jätehuoltoyhtiöt miettivät nyt digitaalista siirtoasiakirjaratkaisua jätelain uudistuksen tuodessa ne pakolliseksi. Valmiilla sekä laajasti käytetyllä digitaalisella ZeroWaste Siirtoasiakirjalla pystymme täyttämään tulevienkin asiakkaidemme tarpeet varmasti.” Sanoo Enprosin myyntijohtaja Juuso Aaltonen.